IDV oktatóanyag >> Main Window

Main Window

A Main Window ablak a program grafikus megjelenítő felülete. Ebben az ablakban láthatjuk az elkészült képet vagy képeket. Itt további formázásra van lehetőség.

A Main Window-ban a következők láthatók:




Menu bar - Menüsor

Két menüsor van: 1.) a Main Menu Bar a képernyő tetején és 2.) az al-menük: a View valamint a Projections.

forráskód részlet [Body Text; kod]
lehet több soros,
lehet benne tabulátor    (amit a KompoZer nekem szóközökké alakított).

View Poperties - Tulajdonságok megtekintése

Mindegyik megjelenített nézet rendelkezik tulajdonságok menüponttal. A View Properties lépésekkel hívható elő a tulajdonságokat tartalmazó ablak. Itt egyedileg beállíthatók különböző paraméterek.

Main (Fő)

A Main fül alatt a képernyőt érintő beállításokat adhatjuk meg, pl. szín, skálák, logók, stb.


Beállítja a nézet nevét.

Nézet tulajdonságainak beállításához a jelölő négyzetek használatosak.

Megváltoztathatjuk az előre definiált háttér és előtér (nem a térképét) színeit.

Lehetővé teszi, hogy az aktuális címkék betűtípusát, stílusát méretét és színét megváltoztassuk

Teljes képernyős mód méreteinek beállítása

Beállíthatunk egy logót, amit a View-ben szeretnénk látni. Megadhatjuk a fájl elérési útját, vagy egy URL-t a logó képének. Beállíthatjuk a pozícióját, eltolását ettől a pozíciótól. A nézetablaktól méretétől függően skálázható a kép.

Aspect Ratio (Méretarány)

Az Aspect Ratio fülön állítható be a képarány.




Lightening (Megvilágítás)

Beállítható a kép fényerőssége.




Vertical Range (Függőleges tartomány)

A Vertical Range fülön állíthatjuk be a függőleges tartomány mértékegységét és válthatunk a megjelenő tengelyek közül.




Horizontal Scale (Vízszintes méretarány)

A Horizontal scale a fül különböző lehetőségek beállítását engedi meg a vízszintes tengely címkéit illetően.



Címkén együtt jelenik meg a szélességi és hosszúsági tengely.

Ez az alap fok, ahol a jelölő osztás lépései kezdődnek. A szélességi alapnak 90 és -90 között kell lennie. A hosszúságinak -180 és 180 között. Ne feledjük, hogy a szélességi és hosszúsági alapnak a megjeleníthető alap alatt kell lennie.

A fő osztás az alap foktól indul fokokban.

A kisebb osztás a fő osztások között oszlik meg. Például, ha 2 van kiválasztva a fő osztásból, akkor 2 kisebb osztás fog megjelenni a fő osztások felénél. Az alapértelmezett 1, ami azt jelenti, hogy nincs kis jelölő osztás.

A tengelyek láthatóságát mutatja. Ha be van jelölve, akkor látható lesz a tengely, ha nincs, akkor el lesz rejtve.

Az előre meghatározott formátuma a szélességi és hosszúságú köröknek a fok, a perc és a másodperc. Ez a formátum opcionálisan vezérelhető mindkét tengelyre.

A tengelyek mentén megjelenő feliratok stílusa, kövérsége, mérete. Ez szabályozza mind a két tengely betűtípusát.


Main Toolbar- Fő eszköztár

A fő menü alatt található a fő eszköztár.



Néhány az IDV-ben gyakran használt funkció érhető el itt.


Time Animation

Time Animation Widget

A Main window ablak tartlamaz egy animációs időt beállító részt.



A Time Animation Widget szabályozza az animációs ciklusok váltásának idejét. A zöld mezők képviselik a képkockák számát az animációban. Az aktuálisan megjelenített képet kék mező jelzi. A mezőkre kattintva beállíthatjuk az időpontokat. Ha jobb egér gombbal kattintunk a mezőre, akkor eltűnik az animációból a kiválasztott képkocka. A letiltott képkocka piros mezőként jelenik meg. Az adatok időpontjai megjelennek a legördülő listában. A jobb oldalon lévő eszköztár ikonok szabályozzák az animáció idejét. Balról jobbra olvas, a Time Animation Widget-en lévő ikonok a következőket hajtják végre:


Time Animation Properties Dialog

Az animáció szabályzón megnézhetjük a Time Animation Properties Dialog ablakot. Ebben az ablakban két fül található:


Az Apply vagy Ok gombokkal elfogadhatjuk az új változásokat az Animation Widget tulajdonságaiban. Ha bejelöljük a Save As Default gombot, akkor az elmentett tulajdonságokat fogja a program használni minden egyes új Animation Wigdet készítésekor.


Settings Tab

z animáció tulajdonságain belül az első fül, a Settings lehetővé teszi, hogy megváltoztassuk a hurkokat irányító értékeket.

A Dwell azt állítja be, hogy milyen gyors legyen az animáció. Kattintsunk a ikonra az értékek megváltoztatásáért.

Forward: a hurok előrefelé lejátszásának sebességét szabályozza.

Backward: visszafelé játszásának sebességét szabályozza

First: milyen sokáig legyen látható az első kép

Last: milyen sokáig legyen látható az utolsó kép

A lejátszás stílusát beállíthatjuk a Direction menüben:

Forward: időben előre való lejátszás

Backward: időben hátrafelé való lejátszás

Rocking: felváltva való lejátszás az előre és hátra irányban


A Boxes Visible megmutatja a Time Animation Widget mezőit. Az idő mezők lehetővé teszik, hogy beállítsuk, melyik képkockát töröljük a Time Animation Widget-en.



Define Animation Times Tab

A második fül, a Define Animation Times lehetővé teszi, hogy egyéni animációs időt állítsunk be.



Beállíthatjuk saját igényeink szerint az animációra vonatkozó értékeket a „Define your own list of time” opciót kiválasztva. Meghatározhatjuk a kezdő és a befejező időt, valamint az idő intervallumot. Az Interval lehetőséget használva beállíthatjuk az időlépcsőt az első és az utolsó időpontok között. A kezdő időt és a befejezési időt négyféle képpen adhatjuk meg:

Use First/Last Time from Data: az adatokból nyeri ki az időket.

Current Time (Now): automatikusan frissíti az animációs idő beállításokat az óra szerint. Ehhez valós idejű adatokra van szükség. Ha ezt a lehetőséget választjuk, akkor meg kell adnunk, hogy milyen gyakran frissüljenek az animációs beállítások, ezt a Refresh Rate mezőben adhatjuk meg.

Fixed: lehetővé teszi, hogy fix időket, dátumokat adjunk meg.

Relative to End/Start time: ez a mód egy másik időt használ alapul.

Amikor kiválasztjuk a kezdő és befejező idő módot, akkor definiálhatunk az eltolást, amit hozzáadhatunk az alap időhöz. Az eltolás opciót a   gomb hozza elő.



Ez lehetővé teszi, hogy megadjuk az eltolás idejét nap, óra, perc alapon. Megadhatjuk a „-„ és „+” gombokkal az eltolás irányát is.

Ha leellenőriztük a Set as Time Driver ablakot, akkor ezután a beállított időket fogja használni az animáció vezérlő időkként. Ezután töltsük be az adatokat, hogy hozzákapcsolhassuk a megadott időket.

Az Apply gomb megnyomásával elfogadjuk az általunk megadott új beállításokat. A program jelzi, ha hibás időpontot adtunk meg.


Oldal tetejére >> Vissza a főoldalra