FORTRAN 77 feladatgyűjteményFeladatok kezdők számára
|
1. |
Készíts egy programot,
amely megadja a bekért szám abszolút értékét! |
A02rg |
2. |
Készíts egy olyan
programot, amely a felhasználótól bekért két oldalhossz alapján
kiszámítja egy téglalap kerületét és területét! |
A01ro |
3. |
Számítsd ki az általad
készített programmal a felhasználó által megadott sugarú kör kerületét
és területét! |
A01rg |
4. |
Számíttasd ki egy
FORTRAN-programmal egy tetszőleges ellipszis területét! Segítség:
T=abπ, ahol a és b a fél nagytengely és a fél kistengely. |
A01bz |
5. |
A felhasználó által
megadott két számból számítsd ki egy általad írt program segítségével a
számtani közepüket! |
A02ro |
6. |
Számítsd ki egy általad
írt programmal egy felhasználótól bekért pozitív valós szám
négyzetgyökét! Figyelmeztesd hibaüzenettel, ha negatívat adott meg! |
A03ro |
7. |
Készíts egy FORTRAN
nyelvű programot, ami kiszámítja egy derékszögű háromszög befogóinak
hossza alapján az átfogó hosszát! |
A02bz |
8. |
Készíts egy FORTRAN
nyelvű programot, ami kiszámítja egy tetszőleges nyomásszinten
elhelyezkedő, tetszőleges hőmérsékletű levegőelem potenciális
hőmérsékletét: ahol Q a
potenciális hőmérséklet (vagyis az eredmény), T a levegőelem
hőmérséklete Kelviben, és p az adott szint légnyomása hektoPascalban
(=millibárban). |
A03bz |
9. |
Készíts egy FORTRAN
nyelvű programot, ami kiszámítja a telítési gőznyomás értékét egy adott
hőmérsékleten a Magnus-Teten-formula felhasználásával:
ahol es
a telítési
gőznyomás hektoPascalban (=millibárban), t pedig a
hőmérséklet Celsius fokban megadva. |
A04bz |
10. |
Írj egy programot,
amelyben hőmérsékletadatot kérsz be, és kiírod a felhasználónak, hogy
fagy van-e vagy sem! |
A04ro |
11. |
Készíts programot,
amely a bekért számról megmondja, hogy 0-nál kisebb, 0 és 10 közötti
vagy 10-nél nagyobb-e! |
A03rg |
12. |
Kérjük be a
felhasználótól egy háromszög három oldalának a hosszait! Ez alapján
írassuk ki, hogy milyen típusú háromszögről van szó (derékszögű,
egyenlő szárú vagy mindkettő, szabályos vagy általános, esetleg nem is
háromszög)! |
A04rg |
13. |
Készíts egy programot,
amely a felhasználó döntése alapján kiszámítja egy szintén általa
megadott valós szám abszolút értékét, négyzetgyökét, koszinuszát,
szinuszát, természetes alapú hatványértékét vagy egész kitevőjű
hatványát! (Az egész kitevőt is a felhasználó adja meg!) |
A05ro |
14. |
Készíts egy olyan
programot, amely beolvas 10 számot egy vektorba, majd kiírja ezek
abszolút értékét! |
A06ro |
15. |
Írj egy olyan
programot, amely kiszámítja az első 10 páros szám összegét! |
A07ro |
16. |
Találj néhány megoldási
módszert az első „n” db szám összegzésére! Akár ötféle módon is lehet. |
A05rg |
17. |
Írj egy olyan
programot, amely kiszámítja az első n páros szám négyzetösszegét! Az
„n” -t adja meg a felhasználó! |
A08ro |
18. |
Készíts egy programot,
amely a felhasználótól bekér 10 db számot, és kiszámítja mennyi a
köztük szereplő negatív illetve a pozitív számok részösszege! |
A09ro |
19. |
A következő programot
az amerikai és az európai meteorológusok együttműködésének segítése
céljából készítsd el: először kérj be egy hőmérsékletadatot a
felhasználótól Celsius-fokban, és konvertáld Fahrenheitbe. Ezután kérj
egy adatot Fahrenheitben, és írasd ki Celsius-fokban. Mindkét esetben
végezd el a bekért adatok ellenőrzését, és ha a bemenő adatok
felülmúlják a hideg- és melegrekordokat, akkor hívd fel rá a figyelmet
hibaüzenettel! |
A10ro |
20. |
Kérj be egy
hőmérsékletadatot ellenőrzött, hibaüzenetes bekéréssel, és ez alapján
írasd ki, hogy mennyire van meleg: -5 fok alatt nagyon hideg, -5 és 5
között hideg, 5 és 15 között hűvös van, 15 és 25 között meleg, 25
fölött pedig nagyon meleg az idő. Esetleg egészítsd ki a programot
újrafuttatási lehetőséggel: ha a felhasználó úgy kívánja, hadd
próbálhassa meg új adatmegadással is! |
A11ro |
21. |
Egy programban kérj be
a felhasználótól n db számot, majd írasd ki mindnek a négyzetét! |
A12ro |
22. |
Írj egy programot,
amely bekéri egy diák 10 érdemjegyét, majd megállapítja, hogy van-e
köztük bukás, vagy nem! A program végén add meg a lehetőséget a
felhasználónak az újrafuttatásra egy másik diák jegyeivel! |
A13ro |
23. |
Gyors válogató az
iskolai kosárcsapatba: készíts egy olyan programot, amely egy 20 fős
osztály tanulóinak magasságadatai alapján kiadja, hogy melyik az első
1,7 méternél magasabb diák a sorban. Ha nincs ilyen diák, arról is
írass szöveges üzenetet! A program végén biztosíts újrafuttatási
lehetőséget! |
A14ro |
24. |
Készíts egy
újrafuttatási keretprogramot! |
A15ro |
25. |
Készíts egy programot,
amely megadja, hogy n db dobókocka-dobásból hány lett hatos! Az összes
dobás számát, és a dobások eredményeit kérjük be a felhasználótól!
Biztosítsunk újrafuttatási lehetőséget! |
A16ro |
26. |
Olvassunk be a
felhasználótól „n” db számot, majd kérdezzük meg, melyik számot keresi,
végül írjuk ki, hogy van-e belőle a megadottak között! |
A07rg |
27. |
Írjuk át az előző
feladatot úgy, hogy most már megadjuk, hány van a megadottak között a
keresett számból! |
A08rg |
28. |
Kérjünk be a
felhasználótól egy intervallumot (egésztől egészig), és egy egész
számot, amelyre ellenőrizzük, hogy a megadott intervallumban mennyi a
vele oszthatók száma! |
A09rg |
29. |
Írj egy programot,
amely eljárás segítségével megcseréli a felhasználó által megadott két
számot! |
A10rg |
30. |
Írjunk egy programot,
amelynek segítségével beolvasunk 10 db napi csapadékmennyiség-adatot,
majd kiválogatjuk azokat a napokat, amelyen 3 mm-nél több hullott!
Írassuk ki ezeket a sorszámokat az aznap mért mennyiséggel egyetemben! |
A17ro |
31. |
Készíts maximumkereső
programot! Ehhez olvass be 10 db napi csapadékmennyiség-adatot egy
vektorba, majd írasd ki annak a napnak a sorszámát, amelyen a
legnagyobb értéket mérték, és tüntesd fel az aznapi mennyiséget is! |
A18ro |
32. |
Készíts kiválogató
programot! Ehhez olvass be 14 szélsebességi adatot, majd válogasd ki a
70 km/h-nál nagyobb értékeket: írasd ki ezek sorszámát! |
A19ro |
33. |
Kérjünk be hatnapi
hőmérsékletadatot mátrix használatával, vegyük figyelembe, hogy
főterminusokban végeztük méréseinket! Ellenőrizzünk kiíratással! |
A20ro |
34. |
Kérjük be 10 nap
vízállásadatát, napi 5 méréssel, vagyis készítsünk egy 10x5-ös
mátrixot, majd írassuk ki képernyőre! |
A21ro |
35. |
Írjuk programot a
faktorizálás elvégzésére függvény segítségével! |
A11rg |
36. |
Írj egy programot egy
eljárással, amely kiszámítja a megadott együtthatókból a másodfokú
egyenlet gyökeit! |
A12rg |
37. |
Írassuk ki 1-től 20-ig
azokat a számokat, amelyek 2-vel és 3-mal is oszthatók! (Lehetőség
szerint dolgozzunk két tömbbel, és használjuk a mod() függvényt!) |
A13rg |
38. |
Módosítsuk a Fahrenheit
– Celsius – programunkat úgy, hogy az átváltás elvégzésére függvényeket
írunk, a beolvasást pedig eljárás segítségével ellenőrizzük (mindkét
irány esetén)! |
A22ro |
39. |
Készítsünk
maximumkereső programot függvény segítségével! A beolvasást végezzük el
a főprogramban: kérjünk be n db számot, a maximum kiválasztását
függvényben írjuk meg! |
A23ro |
40. |
Olvass be 5x10 adatot
egy mátrixba, majd maximumkereső függvénnyel válaszd ki az adatok
maximumát! |
A24ro |
41. |
Készíts egy programot,
amely csapadékmennyiség-átlagot számol! A felhasználó adja meg, hogy
hány napon át végzett méréseket, és mennyi adata van naponta. Olvasd
mátrixba az adatokat, és egyben ellenőrizd az adatok realitását egy
eljárás segítségével! Ezután számítsd ki az adathalmaz átlagát egy erre
megírt függvény meghívásával! Végül írasd ki az eredményt! |
A25ro1 |
42. |
Módosítsd az előző
feladatot úgy, hogy a beolvasást is eljárásban fogalmazod meg! |
A25ro2 |
43. |
Kérjük be a
felhasználótól, hogy hány napi légnyomásadatot szeretne megadni.
Ellenőrizzük, hogy pozitív számot adott-e meg, ha nem, kérjünk újat.
Kérjük be az n darab légnyomásadatot, majd számoljuk ki az 1000 hPa-nál
kisebb adatok átlagát! |
A26hh |
44. |
Kérjük be a
felhasználótól 30 nap eső-megfigyelésének eredményét (1, ha esett
aznap; 0, ha nem esett). Számoljuk meg, és írjuk ki, hogy hány esős nap
volt! |
A27hh |
45. |
Készíts programo(ka)t,
mely egy fájlból először bekéri a hőmérsékletadatok számát, majd ennyi
hőmérsékletadatot. Ezután a program választ ad arra a kérdésre, hogy
volt-e -15.00°C alatti hőmérséklet, és ha igen akkor melyik volt az
első ilyen adat. A válasz egyaránt legyen olvasható a képernyőn és egy
kimeneti fájlban! A hőmérsékletek valós számok. Két programot írj, mely
csak a be- és kimeneti fájlok nevében tér el. |
A28ro |
46. |
Bejcgyertyánoson (Vas
megye) 298 K hőmérsékletet mértek, a légnyomás 1013,25 hPa, a levegő
gőznyomása 2400 Pa. Írj programba ágyazott eljárást/függvényt annak
kiszámítására, hogy mennyi a relatív nedvesség és a keverési arány? |
A01sd |
47. |
Készíts
eljárást/függvényt a következő feladat megoldására: Ököritófülpösön
(Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) egy adott pillanatban 1009 hPa
légnyomást mértek. A levegő hőmérséklete -5°C, a település tengerszint
feletti magassága: 110 méter. Mekkora a tengerszintre átszámított
légnyomás, ha a légoszlop hőmérséklete a troposzférára jellemző átlagos
vertikális gradiens (0,65°C/100m) szerint változik? |
A02sd |
A
feladatgyűjteményt Barcza Zoltán
felügyelete alatt a Korszerű meteorológiai adatformátumok című kurzus
keretén
belül Kertész Szilvia állította össze, aki várja az észrevételeket
e-mailben: xilvi@elte.hu.
Ötleteikkel,
feladataikkal segítettek:
Barcza Zoltán, Hetényi György, Ihász István, Kern Anikó, Lakatos Mónika, Pieczka Ildikó, Rónai Orsolya, Rózsa Gábor, Szinyei Dalma, Torma Csaba, Vöröss Veronika.
[Aktuális hírek][A Tanszék rövid története][Oktatás][A Tanszék dolgozói][Képek][Hallgatók lapjai]